Zichtbaar worden voor je klant!
Lees dan dit gratis E-book

duurzaam

Wasgewoontes 2.0

Nieuwe wasgewoontes zijn duurzaam

Don’t Overwash!

Duurzaamheid in de fashion industrie is meer dan het kopen van duurzaam gemaakte kleding of kwalitatieve basic items. Mode kan ook verduurzamen door kleding goed te onderhouden  en op de juiste manier te reinigen. De redactie van Vakblad Kleur&Stijl was uitgenodigd voor een avond over het Care Label Project*.

Er blijkt een ware revolutie op wasgebied gaande te zijn. Medio 2014 werd  er al gesproken over wassen op lagere temperaturen en waren er reclamecampagnes om de consument te informeren. Uit een recent onderzoek van AEG blijkt is gebleken dat met name de fast fashion industrie mensen vergeten zijn hoe zij met hun kleding om moeten gaan. Negentig procent van de kleding haalt niet de levenscyclus. Zeventig procent van deze kleding wordt door kleurslijtage, krimpen en/of uitrekken vroegtijdig weggegooid. Dit kan voor een groot deel voorkomen worden door betere wasgewoontes. Wasgewoontes worden van generaties op generaties doorgegeven en wasvoorschriften waren tot op heden gedateerd. Er heerst een mentaliteit dat je je kleding op hoge temperaturen moet wassen  om het schoon te krijgen. Weet dat delicate kledingstukken met de hand wassen textielvezels veel meer onder druk komen te staan, dan dat we denken. Daarnaast hebben moderne technologieën  die verwerkt worden in de huidige was- en droogmachines een enorme invloed op de levensduur van kleding en op milieu.

* Care Label Project

Is een call to action naar alle consumenten en de fashion industrie om samen een verandering in fashion aan te brengen. Om de levensduur van kleding te verlengen en om vriendelijker te zijn voor het milieu heeft AEG in samenwerking met de mode-industrie , waaronder  The Woolmark Company, Fashion Revolution en Not Just Another label, het Care Label Project opgezet. Het nieuwe waslabel “Don’t Overwash” is een paar jaar geleden in april gelanceerd  bij 25000 kledingstukken. Het label moet de consumenten bewust maken en het chemisch reinigen van kleding reduceren. Wat veel consumenten niet weten is dat de temperatuur zoals aangegeven in de huidige waslabels een maximum temperatuur is en niet de aanbevolen temperatuur. Op carelabelproject.com kan je een Care Guide downloaden met tips over verzorging en reiniging van kleding.

Moderne technologie

Wat kan een moderne was- en droogmachine? Wasmachines, voorzien van de modernste technologie, kunnen een wasprogramma afronden met stoom om kreuk te verminderen, of een apart stoomprogramma gebruiken om kledingstukken op te frissen zonder ze te wassen. Sensoren meten de hoeveelheid wasgoed en passen daar het gekozen programma op aan. Hierdoor wordt kleding niet langer gewassen dan nodig is, waardoor minder slijtage optreed en kleur en structuur van de vezels beter behouden blijft.  Een nieuwe ontwikkeling is ook om  wasmiddel en wasverzachter vooraf met elkaar met water te vermengen, waardoor beide producten beter oplossen en opgenomen worden. Het resultaat is dat textielvezels beter worden bereikt,verzorgd en gereinigd. Hard water bevat veel kalk en kalk tast de textielvezels en kleur aan; met de moderne wasmachine wordt met ionenuitwisselingsfilters het water gezuiverd. In vaatwassers wordt al langer gebruik gemaakt van deze technologie. Wasdrogers zijn ook met de nodige noviteiten uitgerust, zoals geavanceerde vochtigheids-  en temperatuursensoren die de droogtijd en energieverbruik aanpassen aan de omvang van de waslading. Er zijn drogers waarbij voor iedere stof de juiste beweging en temperatuur wordt in gesteld.

1 op de 3 consumenten vermijdt de aankoop als ‘only dry cleaning’ in het waslabel wordt vermeld.

Ozon wash bespaart maar liefst 70% watergebruik.

Als kleding 9 maanden langer meegaat, wordt de CO2 uitstoot, afval en watergebruik telkens met 20 tot 30% verminderd. 

 

Wat staat er in het etiket van je kleding

Het etiket van je kleding onder de loep

De etiketten en labels van je kleding geven ons, gelukkig, steeds uitgebreidere informatie. Dat neemt niet weg dat deze moeilijker is om te lezen. Als je duurzame kleding omarmt is het wel zo belangrijk dat je het etiket begrijpt. In het Vakblad  Kleur & Stijl geeft Monique Wertheym, docent fashion product & production bij TMO,  interessante informatie over het etiket.

Het kledingmerk bepaalt wat vermeld wordt op het etiket; hoe transparanter een merk wil zijn, des te meer erop vermeld staat. Ook kan het kledingmerk kiezen welke labels aan het kledingstuk worden gehecht. Een kledingstuk wordt in verschillende landen verkocht en merken zijn verplicht informatie te verstrekken in de taal van het betreffende land. Hoe internationaler het bedrijf is, des te groter het label tot zelfs meerdere labels, in één kledingstuk.

Er wordt onderscheid gemaakt in:

  • Sizelabel
  • Compositionlabel
  • Brandlabel
  • Wash & Carelabel

Alleen die eerste twee zijn verplicht. De plek van het label is wel vrij en daarom zit het label soms in de hals en dan in de zijnaad. De positie is sterk afhankelijk van het kledingstuk. Bij een reversible artikel moet het label in de zak worden geplaatst.

Sizelabel

In de EU worden verschillende systemen gebruikt voor de maataanduiding in een kledingstuk. De Italiaanse maat 36 zijn beduidend kleiner dan de Nederlandse maat 36. Onderlinge verhoudingen en lichaamslengten variëren ook behoorlijk binnen de verschillende culturen. Een kledingstuk moet gelabeld zijn met de maataanduiding die geldt voor dat betreffende land. Sinds november 2017 bepaalt een officiële Europese standaard waaraan de maataanduiding voor de Europese markt moet voldoen, deze standaard is nog niet verplicht. De nieuwe maataanduiding gaat uit van de omvangmaten van het lichaam: borst, taille en heupomvang. De lengte van het binnenbeen en de lichaamslengte is in centimeters bepalend voor de juiste fit. Consumenten zouden hierdoor gemakkelijk de juiste maat kunnen vinden en de hoop is dat het aantal retouren afneemt van de online bestellingen. De klassieke maataanduiding blijft van kracht, maar wel met vermelding van de omvangsmaten. Op sommige webshops wordt dit al toegepast. Ook zijn er maatlabels die aashoppen-1nduiden voor welk figuurtype het kledingstuk geschikt is. Naast omrekenmaattabellen zijn er ook apps zoals sizer XL_Clothing size converter of Good Sizer 3D-size converter, om de maat te bepalen. De maatindeling van panty’s is gebaseerd op lengte en gewicht. Een kentering die gaande is door opkomst van online winkelen is dat online meer 3D informatie wordt gegeven. Kleding wordt getoond op modellen waarbij vermeld staat welke maat en lengte het model heeft.

Compositionlabel

Dit label vermeldt de samenstelling van de vezels die zijn gebruikt  voor het productieproces. Het percentage vezels dat wordt aangeduid, is opgeteld 100% waarbij de regel geldt: als van een bepaalde vezel minder dan 5% aanwezig is , mag dit onder diverse of other vibers aangeduid worden. Bij geregenereerde stoffen is het vaak door het recyclingproces niet meer mogelijk de samenstelling te herleiden. Steekproefgewijs wordt kleding gecontroleerd op de samenstelling.

Brandlabel

Als onderdeel van de marketing van een merk wordt aan dit etiket dikwijls het meeste geld uitgegeven.Het brandlabel is duidelijk aanwezig en meestal gemaakt van satijn met geweven of geprinte opdruk.  Als de labeltekst geweven is blijft die langer leesbaar. Soms zie je ook wasvoorschriften staan. Er is meer vrijheid en humor gekomen in de extra informatie zoals het noemen van websites, QR-codes en grappige teksten zoals “try one size smaller it will be funny”. Etiketten worden steeds beter en slimmer gebruikt voor marketing.

Wash&Carelabel

Het hoofddoel van de waslabel is niet de klant infomeren maar claims te voorkomen. Een waslabel gaat over hoe het kledingstuk gereinigd moet worden, het carelabel geeft informatie over de verzorging van het kledingstuk. Als de producent een waslabel gebruikt moet hij zich houden aan de wettelijke volgorde van de symbolen sinds 2008.

Nieuwe initiatieven

Om consumenten bewuster te maken over het reinigen en verzorgen van kleding zijn de laatste jaren diverse initiatieven geweest. In 2014 lanceerde H&M het Clever Care label waar zowel modebrancheorganisatie Modint als de nationale vereniging voor textiel etikettering zich bij aansloten. En in 2017 lanceerde AEG in samenwerking met diverse bedrijven uit de mode-industrie het waslabel Don’t overwash (Zie een ander blog over dit onderwerp).  Beide projecten zijn er op gericht om de levensduur van kleding te verlengen en milieuvriendelijker te zijn.

 

 

 

De reis van je kleding

Het grootste deel van onze kleding wordt gemaakt in China, Bangladesh en India. Kijk maar eens naar een label in je kleding.

Tot de jaren 70 van de vorige eeuw had Nederland een rijke textielindustrie en werd een groot deel van onze kleding in Nederland geproduceerd. Dit veranderde toen de concurrentie van buitenlandse bedrijven toenam en de handel tussen verschillende landen gemakkelijker werd.

Als gevolg van deze ontwikkeling werd het voor kledingmerken financieel aantrekkelijker de productie van kleding uit te besteden aan lagelonenlanden zoals China, Bangladesh en India.

Tot op de dag van vandaag wordt de meeste kleding nog altijd in lagelonenlanden geproduceerd. Om te zorgen dat dat de laagste prijs wordt betaald, wordt het productieproces opgeknipt in verschillende delen. Ieder productieonderdeel gaat vervolgens naar de partij die bereid is dit voor de laagste prijs uit te voeren. Bizar genoeg is deze manier van produceren, ondanks transportkosten, nog altijd het goedkoopst.

De negen stappen van de reis

  1. Van vezel naar textiel

De  reis van katoenen kleding begint op de katoenplantages. Het worden katoenzaden gezaaid en verzorgd tot aan de oogst. Katoenplantages zijn te vinden in Brazilië, Pakistan, Oezbekistan, Turkije en de Verenigde Staten.

  1. Ontkorrelen

Doordat pas geplukte katoenbollen zadenkorrels bevatten moeten deze eerst van de bollen katoen worden gescheiden. Dit proces heet Ontkorrelen en vindt meestal plaats in het land waar de katoen is verbouwd.

  1. Spinnen tot draad en garen

Zodra het katoen is ontkorreld wordt het gesponnen of geweven tot garen en draden. Dit gebeurd in het algemeen in de Aziatische landen zoals China en Vietnam.

  1. Weven of breien tot textiel

Van losse garens en draden wordt textiel geweven. Deze textiellappen worden tot grote balen geperst. Dit is doorgaans het eerste moment waarop het katoen een flinke afstand reist, want de weverijen bevinden zich vaak in Oost-Europa zoals in Polen.

  1. Textielveredeling

Na het weven is katoen nog grauw van kleur. Textielverdeling zorgt er voor dat de textiel aantrekkelijk wordt voor verkoop. Denk hierbij aan wassen, bleken, verven, bedrukken, kreukvrij maken of uitdunnen. Verdelen wordt in verschillende landen uitgevoerd van Azië tot Zuid Amerika. Zo kan het zijn dat in Bangladesh de textiel wordt gewassen en vervolgens naar Haïti wordt gevlogen om gebleekt en weer naar Bangladesh gaat om te worden geverfd. Al dat gereis is niet alleen om de prijs van kleding laag te houden maar ook vanwege de verschillen in milieuvoorschriften in de diverse landen. Dit gaat helaas ten koste van de gezondheid en de levensomstandigheden van arbeiders en milieu.

  1. Confectie

In de confectiefase wordt van het textiel een kledingstuk gemaakt. Ook hier wordt het proces opgeknipt. Het patroon wordt bijvoorbeeld geknipt in Zuid-Amerika en in China worden de zakken aan een broek genaaid en in India de rits ingezet. Het label innaaien is de laatste handeling en wordt dit in India gedaan dan zie je op het label ’made in India’ staan.

  1. Handel

Nadat het kledingstuk in elkaar is gezet en klaar is voor verkoop, wordt de reis vervolgd. Ook in deze fase legt het kledingstuk de nodige kilometers af. Vaak gaat het eerst naar een distributiepunt en vanuit dat punt wordt het vervoerd naar het land waar het uiteindelijk wordt verkocht.

  1. Jij

Zodra jij een kledingstuk koopt, gat de reis van je kleding verder met jou. Het gaat waar jij heen gaat.

  1. Afvalverwerking

Op een dag neem je afscheid van je kleding. Misschien is het niet mooi meer of ben je uitgekeken op het kledingstuk. Hopelijk ruil je het tijdens een kleding ruilbeurs of gooi je het in een kledingcontainer. In het laatste geval zal je kledingstuk of verder gaan als tweedehands kleding of het wordt gerecycled tot textiel.

Een onvoorstelbare reis

Het zou zomaar kunnen dat je kleding meer gezien heeft van de wereld dan jij.

Het is bijna onvoorstelbaar dat veel kleding op zoveel verschillende plekken in de wereld wordt geproduceerd. Ook is het onvoorstelbaar hoeveel mensenhanden te pas komen aan de productie van kleding. Om nog maar te zwijgen over de impact die dit heeft op de aarde.

Wat kan jij doen

Vraag je jezelf wel eens af wat voor kledingstuk je koopt. Is het betreffende merk transparant over de wijze waarop en waar zij produceren! Of kies je voor een duurzaam merk wat dicht bij huis is geproduceerd. Een merk dat inzicht geeft in het productie proces en de arbeidsomstandigheden. Binnenkort komt hier een lijst met merken.

 

9 Tips voor een duurzame kledingkast

  1. Koop bewust kleding en draag ze ook. Velen van ons hebben een kast met kleren, maar draagt slechts 50% daarvan.
  2. Koop tijdloze kleding. Kleding die niet aan trends onderhevig zijn mag je heel lang dragen, als je tenminste voor een goede kwaliteit kiest.
  3. Ruim je kledingkast op en breng wat je niet draagt naar de kringloopwinkel of verkoop ze op marktplaats. Er zijn genoeg mensen die dol zijn op vintage kleding, tassen en schoenen.
  4. Kleding wassen kost heel veel water en energie. Was daarom met een volle wasmachine en zorg voor een zo laag mogelijke temperatuur. Je kleding buiten hangen om op te frissen is een uitstekende manier om het milieu te sparen.
  5. Gebruik je droger zo min mogelijk. Hang het liever buiten als het weer het toelaat. Katoen krimpt zo wie zo in de droger, en mooie stoffen zoals wol en zijde doe je toch ook liever niet in de droger. Of stel je was uit tot wanneer het goed weer is om je was buiten te hangen.
  6. Kleding die op is of kapot mag je in de recyclebakken doen die de gemeente in je dorp of stad heeft geplaatst. Tegenwoordig kan men veel meer recyclen dan vroeger. Dus niet in je grijze container.
  7. Als je nieuwe kleding koopt, kijk dan op het label waar het gemaakt is en van wat voor materiaal. Kies als het even kan voor biologisch katoen of bamboe. Ik heb bamboesokken en ze zitten heerlijk en zijn lekker zacht. De HEMA verkoopt biologische katoenen sokken.
  8. Tweede hands kopen is hot. Ga zelf naar de kringloopwinkel en koop daar iets moois voor weinig.
  9. Er zijn ook bedrijven die kleding verhuren, je denkt dan aan pakken en galajurken die je maar 1 x draagt. Tegenwoordig is het zelfs mogelijk om een spijkerbroek huren/leasen o.a. bij MUD jeans. Er zijn ook hier en daar kledingbiebs (Alkmaar, Middelburg, Amsterdam, Antwerpen en Hasselt)  opgericht waar je net als met boeken, kleding kunt lenen.

Tot slot! Laat je adviseren door een kleur- en stijlcoach. Zo weet jij precies waar je op moet letten als je iets nieuws nodig hebt. Of wat er nog ontbreekt in je kledingkast.

Heb jij hulp nodig! Bel of mail me dan. In een gesprek ontdekken we samen wat ik voor jou kan doen!