Het verhaal achter "Vintage"
arrow_drop_up arrow_drop_down

Het verhaal achter "Vintage"

Boekentip: De Voddenkoningin

De voddenkoningin is het wervelende levensverhaal van Koko, die in de sixties en seventies vodden verzamelt, uitgroeit tot de eerste vintage queen, en op het hoogtepunt van haar tumultueuze carrière alles weer verliest. Een vrouw die hield van alle het moois wat met liefde was gemaakt. Als je dit boek hebt gelezen kijk je anders naar hand gemaakte kleding.

Bestel hier

De roman is ook het verhaal van voddenboeren die in groothandelaren veranderen, van hippies die zakenmensen worden en van liefdadigheid die omslaat in commercie. Van idealen die ons ooit dierbaar waren.
In de roaring sixties reist Koko in haar eentje heel Europa door op jacht naar kleding en paait de handelaren met haar stoerheid en haar charme. Ze is succesvol en ze wordt een merk: Koko’s, koningin van de tweedehands glamour, bekend in Milaan, Parijs en Berlijn.

Haar jeugd

Als klein meisje heeft ze de kneepjes van het kleermakersvak van haar moeder afgekeken. Wanneer de spanning thuis oploopt omdat haar moeder weer met een foute man thuiskomt, vlucht het stille meisje in een droomwereld, waarin ze zich omringt met haar zelfgemaakte poppenkleren.
Als zestienjarige ziet ze op de markt dat de mooiste oude kleren, dansjurken en feestkleding van kant, fluweel en zijde, als vodden per kilo verkocht worden. Zonde van de verspilling, denkt ze, en als ze van school af is, begint ze haar eigen handel. Ze koopt oude vodden op, en met kleine aanpassingen maakt zij er hippe kleren van. Ze heeft een goede smaak en een feilloos gevoel voor wat de mensen mooi vinden. Haar kraampje op het Waterlooplein groeit uit tot een stijlvolle winkel, dé plek voor fashionista’s avant la lettre, modejournalisten en couturiers. Maar succes in de mode is broos en vluchtig, en de concurrentie is moordend: het kan van de ene dag op de andere verkruimelen, verwaaien of in rook opgaan.
Sprookje en tragedie, portret van een ondernemende vrouw, verhaal van vriendschap, vertrouwen en economisch roofridderdom – met De voddenkoningin laat Saskia Goldschmidt ons een wereld zien, die zeldzaam vertrouwd en vreemd tegelijk is.

Kortom, je leest dit boek in 1 adem uit.

Over de schrijver
Sinds november 2002 actief met Power of Image. Gestart met enthousiasme en iedereen was mijn klant. Sinds 2015 help ik coaches en zzp-ers die te weinig klanten hebben met het bevorderen van hun zichtbaarheid zodat potentiële klanten zien hoe goed ze zijn. Hoe ga je je onderscheiden tussen de steeds groter groeiende groep van coaches en zzp-ers. De meeste coaches zijn altijd bezig met de klant en vergeten vaak zichzelf. Daar kan ik verandering in aan brengen.
Reactie plaatsen

Wij gebruiken cookies