Zichtbaar worden voor je klant!
Lees dan dit gratis E-book

stijl

6 tips om een charismatische uitstraling te ontwikkelen!

6 tips om een charismatische uitstraling te ontwikkelen!

Maximaal ontwikkelen wat je van nature hebt

1. Voel je charismatisch
Als je het zelf niet voelt, kun je het ook niet uitstralen. Klinkt simpel maar is het niet. De ingrediënten om je charismatisch te durven voelen zijn:

  • zelfvertrouwen
  • zelfkennis en
  • authenticiteit.

Weten wie je bent, weten wat je kunt, weten wat je wilt. Deze zaken ontwikkelen zich meer of minder vanzelf naarmate je ouder wordt. Maar de mate waarin hangt af van:

  • je openstellen voor feedback van anderen,
  • je durf om te experimenteren,
  • de lef om fouten te maken,
  • het buiten kaders kunnen  treden en het openstaan voor leerervaringen.

2. Niet etaleren
Het luid pratende, uitbundig lachende, gespreksgijzelende middelpunt van een groep mensen is zelden een persoon met veel charisma. Ook het vertellen van heldenverhalen over de eigen successen draagt daaraan niet bij. Charismatische mensen zijn (niet vals) bescheiden over de eigen prestaties en talenten. Ze geven andere mensen graag een podium als die dat willen en zijn naar hen complimenteus en nieuwsgierig. En als ze zelf aan het woord zijn zoeken ze de interactie, ze discussiëren constructief en praten graag toekomstgericht, op zoek naar nieuwe doelen en ervaringen.

3. Mensenmens
Aardig gevonden worden begint met anderen aardig vinden. Dat vraagt een niet-dogmatische grondhouding en geen stigmatiserende kijk op anderen. Blanco beginnen naar ieder nieuw persoon die je ontmoet, gebruik makend van je waarneming en intuïtie zonder te oordelen. Charismatische mensen zijn nieuwsgierig naar andere mensen, luisteren graag en vragen door. Ze geven feedback, positief en kritisch, en zijn daar eerlijk in zonder te kwetsen.

4. Tegendraads
Het ‘middenpad’, bewandeld door ontelbare voorgangers is niet het pad richting authenticiteit en oorspronkelijkheid. Als tijdens een bespreking wordt gevraagd of er nog mensen zijn die het niet met een voorstel eens zijn gaat vaak de hand van de charismaticus omhoog om een tegendraadse mening te melden. Of hij staat als enige op bij een presentatie in een zaal van 200 mensen om met bijval, een scherpe vraag of een opmerking te komen. Steek dus je hand op en pak die microfoon. Niet om lastig te zijn, maar om de discussie vanuit een originele invalshoek te belichten.

5. Een leven lang leren                                                                                                                                                                                                                                                                       

Er kan nooit een punt ontstaan in je leven waarop je genoeg weet of kunt. Zorg voor blijvende ontwikkeling. Train, oefen, lees en leer. Het zijn veelal de charismatische mensen die zich met de meeste geestdrift in een leerproces storten en het hardste werken, fouten durven maken en doorlopend feedback vragen over hun eigen kunnen. Mede daardoor zijn charismatische mensen de besten in hun vak of ambiëren dat en werken ervoor. Vrij naar Mahatma Gandhi:

Leef als je laatste dag, leer alsof je het eeuwige leven hebt.

6. Ontwikkel een eigen unieke stijl 

Charismatische mensen gaan op zoek naar eigen meningen, ideeën en denkrichtingen die nog niet eerder zijn onderzocht. Daarnaast trekken ze zich weinig aan van de heersende etiquette. Ze praten, kleden en gedragen zich zoals ze voelen wat bij henzelf past. Niet anders zijn om het anders zijn. Maar zichzelf zijn omdat ze zichzelf willen zijn. En helemaal jezelf zijn vergt opnieuw lef en zelfkennis.

Dichter bij jezelf     

Als je deze punten doorleest zou de moed je in de schoenen kunnen zakken. Het lijkt een beschrijving van een supermens. Laat je hier niet door afschrikken. De weg ernaartoe is belangrijker en interessanter dan de eindbestemming bereiken.
Kiezen voor een eigen pad, je eigen smaak en je eigen mening. Je komt hierdoor dicht bij jezelf te staan. En dat is misschien wel het belangrijkste onderdeel van charisma.

Conclusie
Het ontwikkelen van charisma is een proces van leren, luisteren, discussiëren, feedback krijgen en geven en keuzes maken.

 

 

 

Wat is jouw lichaamsbouw of somatype!

Wat is jouw lichaamsbouw of somatype!

Wat is je lichaamsbouw of somatotype nou eigenlijk?

Rond 1940 heeft de Amerikaanse psycholoog William Sheldon een theorie bedacht over verschillende lichaamstypes met een aantal duidelijk zichtbare kenmerken.

Voor dit onderzoek bestudeerde Sheldon meer dan 4000 personen waarbij hij van elk persoon drie foto’s maakte (voorkant, zijkant en achterkant).

Sheldon kwam tot de conclusie dat het fysiek van elk persoon kon worden ingedeeld in een klasse die hij Endomorph, Mesomorph en Ectomorph noemde, afgeleid van een verzameling cellen die tijdens het ontwikkelingsproces van een embryo een belangrijke rol spelen: de endotherm die de spijsvertering ontwikkeld, de mesoderm wat de spier, hart en bloedvaten worden en de ectoderm wat het zenuwstelsel vormt.

De kenmerken van een somatotype kan als volgt worden samengevat:

  • Endomorph: Het lichaamstype waarin het spijsverteringsproces centraal staat en al snel aanleg heeft voor overgewicht maar ook snel spiermassa aan kan zetten.Uiterlijke kenmerken van een Endomorph zijn:
    – Brede heupen, korte ledematen, peervormig lichaam
    – Oogt zacht
    – Veel rondingen.
    – Onderontwikkelde spieren van nature maar kan wel snel spiermassa aanzetten.
    – Rond hoofd

  • Mesomorph: Het lichaamstype wat van zichzelf al ontwikkelde spieren heeft en zonder al te veel moeite spiermassa aan kan zetten. De Mesomorph slaat vrij snel vet op maar raakt dit ook weer makkelijk kwijt.Uiterlijke kenmerken van een Mesomorph zijn:
    – Brede schouders, dunne taille, V-vorm goed zichtbaar
    – Gespierde bouw
    – Dikke huid die vrij snel bruin wordt in de zon
    – Vierkant hoofd met duidelijke kaaklijn

 

Ectomorph: Het lichaamstype waarin de hersenen en het zenuwstelsel centraal staat. De Ectomorph is vaak erg dun en kan al snel lijden aan ondergewicht. De Ectomorph komt moeilijk aan in gewicht.

  • Uiterlijke kenmerken van een Ectomorph zijn:
    – Lang, Dun lichaam, lange ledematen, dunne polsen, platte borst
    – Oogt slungelig
    – Licht gespierd
    – Groot voorhoofd

  

 

 

 

 

 

 

Weet je nu welke type je bent!

De reis van je kleding

De reis van je kleding

Het grootste deel van onze kleding wordt gemaakt in China, Bangladesh en India. Kijk maar eens naar een label in je kleding.

Tot de jaren 70 van de vorige eeuw had Nederland een rijke textielindustrie en werd een groot deel van onze kleding in Nederland geproduceerd. Dit veranderde toen de concurrentie van buitenlandse bedrijven toenam en de handel tussen verschillende landen gemakkelijker werd.

Als gevolg van deze ontwikkeling werd het voor kledingmerken financieel aantrekkelijker de productie van kleding uit te besteden aan lagelonenlanden zoals China, Bangladesh en India.

Tot op de dag van vandaag wordt de meeste kleding nog altijd in lagelonenlanden geproduceerd. Om te zorgen dat dat de laagste prijs wordt betaald, wordt het productieproces opgeknipt in verschillende delen. Ieder productieonderdeel gaat vervolgens naar de partij die bereid is dit voor de laagste prijs uit te voeren. Bizar genoeg is deze manier van produceren, ondanks transportkosten, nog altijd het goedkoopst.

De negen stappen van de reis

  1. Van vezel naar textiel

De  reis van katoenen kleding begint op de katoenplantages. Het worden katoenzaden gezaaid en verzorgd tot aan de oogst. Katoenplantages zijn te vinden in Brazilië, Pakistan, Oezbekistan, Turkije en de Verenigde Staten.

  1. Ontkorrelen

Doordat pas geplukte katoenbollen zadenkorrels bevatten moeten deze eerst van de bollen katoen worden gescheiden. Dit proces heet Ontkorrelen en vindt meestal plaats in het land waar de katoen is verbouwd.

  1. Spinnen tot draad en garen

Zodra het katoen is ontkorreld wordt het gesponnen of geweven tot garen en draden. Dit gebeurd in het algemeen in de Aziatische landen zoals China en Vietnam.

  1. Weven of breien tot textiel

Van losse garens en draden wordt textiel geweven. Deze textiellappen worden tot grote balen geperst. Dit is doorgaans het eerste moment waarop het katoen een flinke afstand reist, want de weverijen bevinden zich vaak in Oost-Europa zoals in Polen.

  1. Textielveredeling

Na het weven is katoen nog grauw van kleur. Textielverdeling zorgt er voor dat de textiel aantrekkelijk wordt voor verkoop. Denk hierbij aan wassen, bleken, verven, bedrukken, kreukvrij maken of uitdunnen. Verdelen wordt in verschillende landen uitgevoerd van Azië tot Zuid Amerika. Zo kan het zijn dat in Bangladesh de textiel wordt gewassen en vervolgens naar Haïti wordt gevlogen om gebleekt en weer naar Bangladesh gaat om te worden geverfd. Al dat gereis is niet alleen om de prijs van kleding laag te houden maar ook vanwege de verschillen in milieuvoorschriften in de diverse landen. Dit gaat helaas ten koste van de gezondheid en de levensomstandigheden van arbeiders en milieu.

  1. Confectie

In de confectiefase wordt van het textiel een kledingstuk gemaakt. Ook hier wordt het proces opgeknipt. Het patroon wordt bijvoorbeeld geknipt in Zuid-Amerika en in China worden de zakken aan een broek genaaid en in India de rits ingezet. Het label innaaien is de laatste handeling en wordt dit in India gedaan dan zie je op het label ’made in India’ staan.

  1. Handel

Nadat het kledingstuk in elkaar is gezet en klaar is voor verkoop, wordt de reis vervolgd. Ook in deze fase legt het kledingstuk de nodige kilometers af. Vaak gaat het eerst naar een distributiepunt en vanuit dat punt wordt het vervoerd naar het land waar het uiteindelijk wordt verkocht.

  1. Jij

Zodra jij een kledingstuk koopt, gat de reis van je kleding verder met jou. Het gaat waar jij heen gaat.

  1. Afvalverwerking

Op een dag neem je afscheid van je kleding. Misschien is het niet mooi meer of ben je uitgekeken op het kledingstuk. Hopelijk ruil je het tijdens een kleding ruilbeurs of gooi je het in een kledingcontainer. In het laatste geval zal je kledingstuk of verder gaan als tweedehands kleding of het wordt gerecycled tot textiel.

Een onvoorstelbare reis

Het zou zomaar kunnen dat je kleding meer gezien heeft van de wereld dan jij.

Het is bijna onvoorstelbaar dat veel kleding op zoveel verschillende plekken in de wereld wordt geproduceerd. Ook is het onvoorstelbaar hoeveel mensenhanden te pas komen aan de productie van kleding. Om nog maar te zwijgen over de impact die dit heeft op de aarde.

Wat kan jij doen

Vraag je jezelf wel eens af wat voor kledingstuk je koopt. Is het betreffende merk transparant over de wijze waarop en waar zij produceren! Of kies je voor een duurzaam merk wat dicht bij huis is geproduceerd. Een merk dat inzicht geeft in het productie proces en de arbeidsomstandigheden. Binnenkort komt hier een lijst met merken.

 

Optische illusie, hoe werkt dat!

Optische illusie, hoe werkt dat!

De laatste tijd wordt er veel geschreven over hoe ons brein werkt! Met name de achterhoofdskwab van de hersenen is betrokken bij het zien.
Zo is het mogelijk om de ogen te misleiden. We noemen dat optische illusie, of te wel  gezichtsbedrog. De imageconsultant maakt daar dankbaar gebruik van!

We maken gebruik van optische illusies om het ideaalbeeld van de man of vrouw het beste te benaderen
Gebruikmakend van kleur, dessin en belijning, beïnvloeden we het silhouet.

Het gaat om in balans brengen van verhoudingen van het lichaam, het corrigeren van bepaalde verhoudingen.

Mensen kijken namelijk graag naar iemand die ‘in balans’ is.

Als je weet wat je wilt corrigeren ga je ook bewust kleding kopen. Je let op de stof, de belijning, details, merken en kleur.
Geen miskopen meer en uiteindelijk een fikse besparing op je kledingbudget.

Hoe werkt het dan!
Donkere kleuren zorgen voor een versmallend en verlengend effect. Lichte kleuren hebben een vergrotend effect en trekken de aandacht.
Tweed-achtige stoffen doen iemand ruiger en voller lijken. Zachte en dunnere stoffen vallen eleganter. Met grote dessins lijken grote mensen iets kleiner.

Horizontaal corrigeren:
Brede heupen / smalle schouders corrigeer je met het accent op de schouders (epauletten of schoudervulling).
Brede schouders maak je minder breed met het kiezen voor raglanmouwen.
Brede heupen: zo eenvoudig mogelijk, geen zakken, bandplooien, dessins of siernaden.
Dikke buik bij de heren: het dragen van vest met 2 verticale knopen onder een pak (maar zie je tegenwoordig ook veel zonder jasje).

Verticaal corrigeren:
Langer lijken: draag van top tot teen  dezelfde kleur.
Geen broeken met omslagen, vermijd horizontale scheidingen (contrasterende kleuren).
Kleine mensen: kies stoffen met kleine ruitjes of  smalle strepen.
Dames met een lange nek, kies opstaande kragen, colletjes. Dames met een korte nek, het haar omhoog en opsteken.

Wil je meer informatie of weten hoe het voor jou kan werken bel of neem contact op.

 

10 tips voor kleine mensen die langer willen lijken

10 tips voor kleine mensen die langer willen lijken
  • Draag één kleur. Elke contrastlijn maakt je ca 10 cm korter en dus dikker. En wat korter lijken is prima als je 1.80 m. bent, maar voor kleine mensen is dat in de meeste gevallen niet wenselijk. Dus draag onder en boven dezelfde kleur of kleuren die dicht tegen elkaar aan liggen, dus ton sur ton. Schoenen ook liefst in dezelfde kleur. Als je een contrastkleur wilt dragen, doe dat dan met een topje, of een sjaal.
  • Draag lengtestrepen in plaats van breedtestrepen. Je ogen volgen de strepen en ook hier geldt dat breedte strepen je korter maken
  • Een wijde lange broek is niet aan te raden tenzij je hem met hoge hakken draagt. Als de zoom dan op de grond hangt (1 cm erboven mag ook) zie je er gegarandeerd langer uit!
  • Een maxi rok kan ook als die tot net boven de grond valt. Een maxi jurk is natuurlijk nog beter aangezien je dan gelijk al in één kleur gekleed bent!
  • Je rokken kunnen vaak iets korter zijn dan bij langere dames. Altijd boven de knie en niet eronder. Wees voorzichtig met wijde rokken: het staat al gauw erg meisjesachtig en daarnaast loop je het risico te verdwijnen in alle stof. Draag hierbij schoenen in de kleur van je kousen of je benen.

     

  • Draag kleine dessins en beslist geen grote. Je bent klein, dus alles moet in proportie zijn: dessins, maar ook je accessoires en sieraden.
  • Draag aansluitende kleding. In wijde kleding lijk je dikker en dus korter. Kleding die losjes je lichaam volgt, is het mooist.
  • Je jasjes en vesten kies je kort; ook hiervoor geldt: klein maar fijn.
  • Heb je een korte man: zorg dat zijn jasjes niet te lang zijn en vertel hem geen grote kleurcontrasten tussen onder en boven aan te brengen!
  • Doe je haar omhoog! Heb je lang haar, verwerk het naar boven. Op die manier win je zomaar weer 5 tot 10 cm!

Uitstraling? Wie heeft “het” en hoe kun je het krijgen?

Uitstraling? Wie heeft “het” en hoe kun je het krijgen?

Karin Bloemen heeft het, Peter Balkenende heeft het niet, George Bush heeft het zeker niet. Bette Midler heeft het, Theo van Gogh had het absoluut niet.

Uitstraling zegt niets over hoe mooi je bent. Uitstraling is een kwestie van presentatie en (non-verbale) communicatie. Wil je een verpletterende indruk maken?

Bekommer je niet om wat je zegt maar om hoe je het zegt. Uitstraling is een magisch en moeilijk te vangen begrip. Het heeft te maken met een zekere aantrekkingskracht. Er zijn mensen die zich ergeren aan Jan Mulder, maar een fiks aantal vrouwen vindt hem zeer aantrekkelijk. Zou het dan toch zijn manier van presenteren zijn waardoor zoveel vrouwen als een blok voor hem vallen?Lees meer

Kleren maken de man (of vrouw)

Kleren maken de man (of vrouw)

Met je kleding is het vaak moeilijk een balans te vinden. Je wilt er netjes uitzien, maar niet te stijfjes. Niet te stoer maar ook niet te tuttig. En dan moet je ook nog rekening houden met de, meestal ongeschreven, kledingvoorschriften van de branche waarin je werkt. Lastig als je net bent aangenomen, maar zelfs als je al jaren voor dezelfde werkgever werkt kan de vraag “wat doe ik aan vandaag”je tot wanhoop drijven.

Als je je lekker voelt in je kleding straal je dat uit. Maar je kleding moet niet alleen prettig zitten, je moet er ook goed uit zien. Goedgeklede mensen zien eruit alsof ze hun zaken goed voor elkaar hebben en dat helpt je vooruit in je carrière. Mooi verzorgde mensen blijken zelfs succesvoller te zijn dan minder mooi verzorgde mensen.

stijlDe Universiteit van Maastricht stelde al in 1996 door onderzoek vast dat aantrekkelijke mensen betere banen en hogere salarissen krijgen dan minder aantrekkelijke. Beoordeeld worden op je natuurlijke uiterlijk is erg oneerlijk, hier heb je zelf niet zoveel over te zeggen en je kunt jezelf niet zo snel veranderen. Met je kleding en voor de dames make-up, kun je echter meteen aan de slag en het is hetzelfde effect.

Power of Image kan je daarbij helpen! Dus maak nu die afspraak!

Wat voor ondergoed draag jij?

Wat voor ondergoed draag jij?

Ondergoed of lingerie maakt een zeer belangrijk deel van je kleding uit. ‘dat zie je toch niet!’ zul je misschien zeggen, maar dat is juist het punt: je ziet het wel! Goede lingerie en ondergoed heeft een ondersteunende en corrigerende functie. Als ondergoed lekker zit, voel je je prettiger en dat zal je zeker uitstralen. Bovendien komt bovenkleding beter tot zijn recht. Wat zijn de meest gemaakte fouten:

Wat zijn de meest gemaakte fouten:

  • Een te strakke BH-band die aftekent op je rug
  • Een te kleine cupmaat waardoor borsten aan de bovenkant uit de BH puilen
  • Een te strakke slip, waardoor deze aftekent onder een lange broek

Wat belangrijk is, dit geldt ook voor de mannen, zorg dat je regelmatig je ondergoed nieuw leven in blaast. Wij Nederlanders zijn erg zuinig op dit gebied. We kopen het liefst ondergoed bij Zeeman. Ga voor duurzaam, en investeer. Pas dan doe je wat langer met je ondergoed. En elke dag een schone onderbroek, ook een tip voor de mannen, want stel dat je in het ziekenhuis terecht komt!