Wasgewoontes 2.0 | Power of Image | Lyda Bakker
arrow_drop_up arrow_drop_down

Wasgewoontes 2.0

Nieuwe wasgewoontes zijn duurzaam

Don’t Overwash!

Duurzaamheid in de fashion industrie is meer dan het kopen van duurzaam gemaakte kleding of kwalitatieve basic items. Mode kan ook verduurzamen door kleding goed te onderhouden  en op de juiste manier te reinigen. De redactie van Vakblad Kleur&Stijl was uitgenodigd voor een avond over het Care Label Project*.

Er blijkt een ware revolutie op wasgebied gaande te zijn. Medio 2014 werd  er al gesproken over wassen op lagere temperaturen en waren er reclamecampagnes om de consument te informeren. Uit een recent onderzoek van AEG is gebleken dat met name in de fast fashion industrie mensen vergeten zijn hoe zij met hun kleding om moeten gaan. Negentig procent van de kleding haalt niet de levenscyclus. Zeventig procent van deze kleding wordt door kleurslijtage, krimpen en/of uitrekken vroegtijdig weggegooid. Dit kan voor een groot deel voorkomen worden door betere wasgewoontes. Wasgewoontes worden van generaties op generaties doorgegeven en wasvoorschriften waren tot op heden gedateerd. Er heerst een mentaliteit dat je je kleding op hoge temperaturen moet wassen  om het schoon te krijgen. Weet dat delicate kledingstukken met de hand wassen textielvezels veel meer onder druk komen te staan, dan dat we denken. Daarnaast hebben moderne technologieën  die verwerkt worden in de huidige was- en droogmachines een enorme invloed op de levensduur van kleding en op milieu.

* Care Label Project

Is een call to action naar alle consumenten en de fashion industrie om samen een verandering in fashion aan te brengen. Om de levensduur van kleding te verlengen en om vriendelijker te zijn voor het milieu heeft AEG in samenwerking met de mode-industrie , waaronder  The Woolmark Company, Fashion Revolution en Not Just Another label, het Care Label Project opgezet. Het nieuwe waslabel “Don’t Overwash” is een paar jaar geleden in april gelanceerd  bij 25000 kledingstukken. Het label moet de consumenten bewust maken en het chemisch reinigen van kleding reduceren. Wat veel consumenten niet weten is dat de temperatuur zoals aangegeven in de huidige waslabels een maximum temperatuur is en niet de aanbevolen temperatuur. Op carelabelproject.com kan je een Care Guide downloaden met tips over verzorging en reiniging van kleding.

Moderne technologie

Wat kan een moderne was- en droogmachine? Wasmachines, voorzien van de modernste technologie, kunnen een wasprogramma afronden met stoom om kreuk te verminderen, of een apart stoomprogramma gebruiken om kledingstukken op te frissen zonder ze te wassen. Sensoren meten de hoeveelheid wasgoed en passen daar het gekozen programma op aan. Hierdoor wordt kleding niet langer gewassen dan nodig is, waardoor minder slijtage optreed en kleur en structuur van de vezels beter behouden blijft.  Een nieuwe ontwikkeling is ook om  wasmiddel en wasverzachter vooraf met elkaar met water te vermengen, waar

door beide producten beter oplossen en opgenomen worden. Het resultaat is dat textielvezels beter worden bereikt,verzorgd en gereinigd. Hard water bevat veel kalk en kalk tast de textielvezels en kleur aan; met de moderne wasmachine wordt met ionenuitwisselingsfilters het water gezuiverd. In vaatwassers wordt al langer gebruik gemaakt van deze technologie. Wasdrogers zijn ook met de nodige noviteiten uitgerust, zoals geavanceerde vochtigheids-  en temperatuursensoren die de droogtijd en energieverbruik aanpassen aan de omvang van de waslading. Er zijn drogers waarbij voor iedere stof de juiste beweging en temperatuur wordt in gesteld.

1 op de 3 consumenten vermijdt de aankoop als ‘only dry cleaning’ in het waslabel wordt vermeld.

Ozon wash bespaart maar liefst 70% watergebruik.

Als kleding 9 maanden langer meegaat, wordt de CO2 uitstoot, afval en watergebruik telkens met 20 tot 30% verminderd. 

 

Over de schrijver
Sinds november 2002 actief met Power of Image. Gestart met enthousiasme en iedereen was mijn klant. Sinds 2015 help ik coaches en zzp-ers die te weinig klanten hebben met het bevorderen van hun zichtbaarheid zodat potentiële klanten zien hoe goed ze zijn. Hoe ga je je onderscheiden tussen de steeds groter groeiende groep van coaches en zzp-ers. De meeste coaches zijn altijd bezig met de klant en vergeten vaak zichzelf. Daar kan ik verandering in aan brengen.
Reactie plaatsen

Wij gebruiken cookies