Het etiket van je kleding onder de loep
De etiketten en labels van je kleding geven ons, gelukkig, steeds uitgebreidere informatie. Dat neemt niet weg dat deze moeilijker is om te lezen. Als je duurzame kleding omarmt is het wel zo belangrijk dat je het etiket begrijpt. In het Vakblad Kleur & Stijl geeft Monique Wertheym, docent fashion product & production bij TMO, interessante informatie over het etiket.
Het kledingmerk bepaalt wat vermeld wordt op het etiket; hoe transparanter een merk wil zijn, des te meer erop vermeld staat. Ook kan het kledingmerk kiezen welke labels aan het kledingstuk worden gehecht. Een kledingstuk wordt in verschillende landen verkocht en merken zijn verplicht informatie te verstrekken in de taal van het betreffende land. Hoe internationaler het bedrijf is, des te groter het label tot zelfs meerdere labels, in één kledingstuk.
Er wordt onderscheid gemaakt in:
- Sizelabel
- Compositionlabel
- Brandlabel
- Wash & Carelabel
Alleen die eerste twee zijn verplicht. De plek van het label is wel vrij en daarom zit het label soms in de hals en dan in de zijnaad. De positie is sterk afhankelijk van het kledingstuk. Bij een reversible artikel moet het label in de zak worden geplaatst.
Sizelabel
In de EU worden verschillende systemen gebruikt voor de maataanduiding in een kledingstuk. De Italiaanse maat 36 zijn beduidend kleiner dan de Nederlandse maat 36. Onderlinge verhoudingen en lichaamslengten variëren ook behoorlijk binnen de verschillende culturen. Een kledingstuk moet gelabeld zijn met de maataanduiding die geldt voor dat betreffende land. Sinds november 2017 bepaalt een officiële Europese standaard waaraan de maataanduiding voor de Europese markt moet voldoen, deze standaard is nog niet verplicht. De nieuwe maataanduiding gaat uit van de omvangmaten van het lichaam: borst, taille en heupomvang. De lengte van het binnenbeen en de lichaamslengte is in centimeters bepalend voor de juiste fit. Consumenten zouden hierdoor gemakkelijk de juiste maat kunnen vinden en de hoop is dat het aantal retouren afneemt van de online bestellingen. De klassieke maataanduiding blijft van kracht, maar wel met vermelding van de omvangsmaten. Op sommige webshops wordt dit al toegepast. Ook zijn er maatlabels die aanduiden voor welk figuurtype het kledingstuk geschikt is. Naast omrekenmaattabellen zijn er ook apps zoals sizer XL_Clothing size converter of Good Sizer 3D-size converter, om de maat te bepalen. De maatindeling van panty’s is gebaseerd op lengte en gewicht. Een kentering die gaande is door opkomst van online winkelen is dat online meer 3D informatie wordt gegeven. Kleding wordt getoond op modellen waarbij vermeld staat welke maat en lengte het model heeft.
Compositionlabel
Dit label vermeldt de samenstelling van de vezels die zijn gebruikt voor het productieproces. Het percentage vezels dat wordt aangeduid, is opgeteld 100% waarbij de regel geldt: als van een bepaalde vezel minder dan 5% aanwezig is , mag dit onder diverse of other vibers aangeduid worden. Bij geregenereerde stoffen is het vaak door het recyclingproces niet meer mogelijk de samenstelling te herleiden. Steekproefgewijs wordt kleding gecontroleerd op de samenstelling.
Brandlabel
Als onderdeel van de marketing van een merk wordt aan dit etiket dikwijls het meeste geld uitgegeven.Het brandlabel is duidelijk aanwezig en meestal gemaakt van satijn met geweven of geprinte opdruk. Als de labeltekst geweven is blijft die langer leesbaar. Soms zie je ook wasvoorschriften staan. Er is meer vrijheid en humor gekomen in de extra informatie zoals het noemen van websites, QR-codes en grappige teksten zoals “try one size smaller it will be funny”. Etiketten worden steeds beter en slimmer gebruikt voor marketing.
Wash&Carelabel
Het hoofddoel van de waslabel is niet de klant infomeren maar claims te voorkomen. Een waslabel gaat over hoe het kledingstuk gereinigd moet worden, het carelabel geeft informatie over de verzorging van het kledingstuk. Als de producent een waslabel gebruikt moet hij zich houden aan de wettelijke volgorde van de symbolen sinds 2008.
Nieuwe initiatieven
Om consumenten bewuster te maken over het reinigen en verzorgen van kleding zijn de laatste jaren diverse initiatieven geweest. In 2014 lanceerde H&M het Clever Care label waar zowel modebrancheorganisatie Modint als de nationale vereniging voor textiel etikettering zich bij aansloten. En in 2017 lanceerde AEG in samenwerking met diverse bedrijven uit de mode-industrie het waslabel Don’t overwash (Zie een ander blog over dit onderwerp). Beide projecten zijn er op gericht om de levensduur van kleding te verlengen en milieuvriendelijker te zijn.